söndag 19 juli 2009

Sonisphere

Nu har jag slutligen varit på festival i Hultsfred, dock inte den "vanliga" utan Sonispere, en en-dags-festivalsom gick i de tunga riffens tecken.
Anna hade fått en biljett över som jag fick bli ve, och det bar i väg på eftermiddagen för lite uppiggande rock.
Första aha-upplevelsen fick vi när vi skulle parkera, hundra spänn skulle dom ha för att vi skulle få parkera 30 minuters rask promenad från området.
Framme vid grinden blev vi inte insläppta pga felaktig festivalutrustning, dvs paraply och picknick-väska, lite amatörmässigt kan tyckas, men nu är ju i alla fall jag grön på det här området...
Bara att traska tillbaka med grejerna till bilen, och givetvis öppnade sig himlen och bjöd på ett rejält störtregn och jag blev genomsur från midjan och ner.
Väl på plats fick jag uppleva lite av det jag förknippar med rockfestivaler, det var blött, regnigt, lerigt, en massa musik (The Hives lirade när vi kom in), skräp överallt, öltält till brädden fyllda av rockers, fyllon som raglade och sov här och där och annat löst folk. Jag kände att jag hade alldeles för lite skägg, för dåligt med tatueringar och för ljusa kläder, på ett sånthär ställe är det mest svart som gäller, och gärna en T-shirt med nåt hårdrockstryck, nitbältet hade jag i alla fall fått på mig.
Efter lite rundvandring på områdetdrog så The Cult igång och dom bjöd på en del gamla klassiker, å andra sidan är dom ju väldigt gamla och några nya klassiker tror jag inte dom har.
Senare lirade Primal Scream, och de var väl sådär innan kvällens höjdpunkt drog igång, Metallica äntrade scened ca tio över tolv (ca 25 minuter försenade, men det ska väl vara så) och rev av blytunga rockdängor en efter en.
Efter att ha blivit fullständigt manglad av trumbank, basgångar och vråldistade gitarrer kom vi så iväg från Hultsfred vid 3-hugget och jag var slutligen i säng ca halv sex på morgonen, men det var det värt!!!
Håll utkik efter audiovisuellt material från nämnda tillfälle, det kommer lite mer senare...



1 kommentar:

Anonym sa...

Konstigt att man kan uppleva samma sak på så helt olika sätt.........såg EN person som låg däckad, annars var folk mest gladfulla.......... fåtal raglingar.......bara glada människor och ett totalt UNDERBART Primal Scream.........ståpälsen har inte lagt sig än.....