söndag 9 september 2007

Helg på Haganäs

Johan och jag kom ner till Haganäs på fredagkvällen vid sju-hugget och Fredrik berättade att Mickes lånebil hade rasat i Ulricehamn, så maten skulle nog bli lite försenad. Han fick åka tillbaka till Göteborg för att hämta en ny lånebil. Vi andra tog en öl i solnedgången. Drog igång bastun och satt där en timme, med bad i sjön som höll ca 17°, tills Micke dök upp. Då blev det fart på matförberedelserna. Det dukades upp till kräftskiva med direktimporterade havskräftor från Göteborg. En snaps och lite västerbottenspaj slank också ner ihop med den kalla ölen. Sen blev det lite bildvisning för att komma ihåg de gamla goda tiderna (en eller ett par finns bland bilderna allra sist i bloggen)...

Rejäl sovmorron på lördagen, vi kom väl upp vid 11. Sen frukost och sen in till Västervik för att bunkra. Väl där tog vi också en fika på en av massor uteserveringar. Tillbaka på Haganäs var det dags för en tupplur för Fredrik, Micke och mig medan Johan gav sig ut på sjön för att dra upp lite aborre. Av det blev det inget. När jag vaknade gick jag ner till sjön för att kolla så att Johan inte farit i sjön, det hade han inte. Jag blev sugen på att kasta lite efter fisk och satte på den stora silver-wobblern och började kasta. På tredje kaste small det till och en ganska stor fisk (troligtvis en gädda på en 7-8 kg) högg och drog iväg. Vi brottades en stund och rätt vad det var fick jag upp en tom linände... Satan också! På med den lilla silver-wobblern och igång igen. På andra kastet högg det igen och denna gång lyckades jag överlista fisken och kunde stolt visa upp en 2,5kg-gädda. Efter detta lilla äventyret var det återigen dags för bastu, öl och bad, nu hade nog temperaturen sjunkit till 16,5°. Björkriset hoppade vi över... Efter bastun blev det dags för mat, grillat kött med baconsallad, till efterrätt blev det grillade chokladfyllda bananer. Till huvudrätten intogs ett fylligt rödvin. Efter denna superba måltid blev vi alla mätta och dästa och det blev en tidig kväll.

Söndagmorgonen började med ännu en sovmorgon. Efter det obligatoriska morgondoppet med tvagning, temperaturen hade nog sjunkit ytterligare till 16°, det gjorde iallafall ont i benen av kylan, var det dags för ytterligare en sen frukost. Efter frukosten var det bara att städa av, och säga hejdå , samt lova varandra att detta måste från och med nu bli en årlig tradition.

Summa sumarum: en helt underbar helg med gott att äta och dricka in en suverän miljö i glada vänner lag!
Eller som Micke så vist uttryckte det där vi satt i bastun med en kall öl: "...så här skulle man ha det när man har det som sämst..."