lördag 31 augusti 2013

Plommonvin, logg 1

Idag har jag äntligen fått arslet ur vagnen och tagit ett första steg mot eget plommonvin. I och för sig var jag förbi Hinken häromdagen och fick med mig lite grejer hem, det var bla en korkapparat och en hävert. Idag har jag fixat lite kemikalier och plockat de erforderliga plommonen (de ligger nu i frysen). Nu hoppas jag bara på att KåHå har en jäsdunk jag kan låna, jag antar att det är smidigare med en sån om man ska greja med frukt... Hur som helst hade jag tänkt att köra efter detta recept:



20 liter plommonvin
10 kg plommon, 5 kg socker, vinjäst, se mängd enligt förpackning.

Mosa plommonen rör ut hälften av sockret i 6 l kokhett vatten – häll detta på plommonen. Fyll på med kallt vatten till 20 l. När temperaturen sjunkit tillsätt vinjäst. Efter 3-4 dagars jäsning sila bort plommonen och späd till 20 l samt sätt till resten av sockret. Tappa över på damejeanne. Tillsätt jässtopp eller vinsvavla för att helt sätta stopp på all jäsning. Häll på flaskor efter c.a 6-8 veckor.
 

Inga kommentarer: