torsdag 23 augusti 2012

James Joyce

Idag har jag varit ute på promenad igen, denna gången till James Joyce´s hemmakvarter (tillika Helenas).
Jag tog en sväng in på James Joyce Center, men det var torrare än att gå en guidad tur på Heidenstams Övralid, icke desto mindre har jag varit kulturell.
På vägen hem gjorde jag en avstickare till Jamesons gamla bryggeri, dom flyttade tydligen till sydvästra Irland 1971, och det var nog av den enkla anledningen att Guinness som etablerade sig ca 20 år innan Jameson hade bundit upp all korn-produktion i närområdet...
Visste ni förresten att Guinness har skrivit ett 9000 års leasingkontrakt på marken där deras bryggeri ligger idag?
Vidare hem och en liten tupplur på hotellet innan jag pallrade mig iväg till Wagamama, en japansk restaurang jag blivit rekommenderad av Helena. Gott käk!
Sen vidare till den legendariska puben Hogan´s, för att sänka en pint eller två...
På vägen hem hamnade jag på Farringtons, en genuin pub med trevlig stämning och live
-musik.
Och givetvis hamnade jag på Fitzsimons för ytterligare en pint Guinness och mer musik.
På sista sträckan hem hörde jag trevlig musik och hamnade på tvärgatan från hotellet där "Mutefish" hade gratiskonsert, och där blev jag kvar tills de spelat färdigt.
Otroligt medryckande musik som jag inte kunde slita mig ifrån...
Jag var till och med tvungen att köpa deras skiva.

Inga kommentarer: