måndag 1 september 2008

Helgen på Haganäs…

Förväntningarna var skyhöga, skulle denna helg i Fredriks sommarstuga kunna mäta sig med förra årets succé (länk)?
Jag slutade jobbet kl 14 för att komma iväg ordentligt och efter en sväng hemma för att packa in det sista bar det så iväg till Smålands mörka skogar…
Jag landade vid 17-tiden och då hade dom andra ännu inte kommit, så jag tog mig en öl och gick ner till sjön för att kolla att allt var sig likt. Det var det, och det var en underbar utsikt som kan få vem som helst att bli poetisk…
Strax efter kom Fredrik insläntrande med en tom släpa efter bilen. Detta var ju inte bra, sådant brukar betyda att det ska lastas nåt…
Ytterligare lite senare kom Micke, väldigt välkommen då han hade havskräftor till kvällens skiva med sig från Göteborg. Som bekant rasade Mickes bil förra året så att vi inte kom igång med ätandet förrän väldigt sent på kvällen. Nu kom han i så god tid att vi hann med en bastu med tillhörande bad i ”Insjösjön”, som Fredrik envisas med att kalla den. Men så kan väl en sjö inte heta…?
Efter tvagningen blev det så dags för kräftskiva med Västerbottenspaj, sallad bröd och nubbe. Mätta och nöjda tog vi en omgång Guitar Hero och väldigt sent kom vi i säng.

Jag vaknade vid åtta och låg och drog mig till halv nio. Då ingen annan vaknat gick jag ensam ner till sjön och tog mig ett morgondopp. Det var rejält friskt i vattnet, men eftersom solen strålade satte jag mig att lufttorka. När jag kom tillbaka till stugan låg Fredrik och Micke fortfarande och trynade, så jag satte igång med att röja efter gårdagens vilda skiva.
För att få igång grabbarna drog jag igång frukostförberedelserna, doften av nybryggt kaffe borde väl väcka dom? Sen fräste jag till lite bacon och omelett och då fick jag äntligen reaktion från övervåningen. Efter en överdånig frukost var det så dags för lite aktivitet, Micke åkte till sin bror i Vimmerby
medan Fredrik och jag tog en sväng till Loftahammar, så att jag fick visa min båt. På plats var det Loftahammar-utställningen och stället var proppfullt med folk, vi fick armbåga oss ner till bryggan… Efter glass och läsk åkte vi till Västervik för att bunkra lite inför kvällens grillning. Tillbaka på Haganäs tog vi en välförtjänt öl och när vi satt där i godan ro kom så anledningen till den tomma släpan. Logen/stallet skulle röjas ur eftersom stalldelen skulle hyras ut till en ridande granne. Hårt slit i två timmar och då var det återigen dags för bastu och bad, man måste vara fräsch till middagen. Till kvällsmat serverades grillat. Efter god mat och ett eller ett par glas vin tog vi ytterligare en omgång Guitar Hero. Micke bjöd på whisky och det blev svårare och svårare att sätta tonerna…

Söndagen bjöd på en rejäl sovmorgon och efter en sen frukost var det dags att städa av och förbereda hemfärden. Efter en skogspromenad med svampplockning och sedan lunch var det så dags att fara norröver, i alla fall för min del.

Helgen kan sammanfattas såhär: Kanon!!
Tack Fredrik för att vi får komma dit och fly vardagen för en helg!





























1 kommentar:

Jennan sa...

Svampar ska man röka;-) nä det låter som du hade en väldigt trevlig helg o födelsedag...O nu tänkte jag skriva nåt som jag inte skulle skriva haha...Men vi syns till helgen kramers