torsdag 26 november 2015

Problem i tullen...

Lars, vår reseledare, har vid upprepade tillfällen förklarat vikten av att inte ta in nåt otillbörligt i Chile, dom är väldigt petiga vad det gäller organiska material, såsom växter och djurprodukter.
På flyget fick vi fylla i ett papper om detta och även om man hade mycket pengar och lite annat...
Då jag hade ett paket coca-te med mig fyllde jag, på Lars inrådan, i att jag hade växt-produkter med mig, (Lars hade tidigare berättat om en skräckupplevelse då han själv haft med dig ett bortglömt gammalt äpple i resväskan, det tog två timmar av rapportskrivning och motsvarande 2000 kr i böter), då jag inte var helt säker på att det var ok.
Tanten i kuren sa att coca-te var helt ok och vinkade förbi mig.
Döm om min förvåning när killen vid väsk-skannern undrade om jag hade nåt konstigt i handbagaget.
Nja, coca-te, sa jag och han skakade på huvudet...
Då plockade jag fram mitt snus och återigen skakade han på huvudet.
Nu började jag bli lite nervös och öppnade ryggsäcken för att visa att jag hade rent mjöl i påsen...
Han kör ner handen och trollar fram två äpplen (som jag uppenbarligen glömt) och ber att få se mitt pass. Han får det och går till tanten i kuren och hämtar mitt papper...
Här ser jag framför mig hur hela mitt resesällskap missar flyget pga rapportskrivningen och 2000 kr flyga iväg...
Han visar att jag fyllt i växt-produkter, tar mina äpplen och säger att allt är ok och jag kan pusta ut...
Iom att jag fyllt i ja på växt-produkter (iofs för teet) hade jag uppenbarligen inte försökt smuggla, utan bara klantat mig lite och allt var grönt...
Resan kan fortsätta!

Inga kommentarer: