tisdag 17 september 2013

Helgens Skåne-äventyr

Efter jobbet i fredags hoppade jag in i bilen och for söderut, det var dags för ettårsjubileum för den löpargruppen jag är med i (Coach K Runners). Jag hade bokat med min kusin Mårten att jag skulle bo där, men nu var han och hans sambo Malena på fest så jag fick orientera mig dit för att kunna hämta nyckeln. Därefter bar det iväg till Suzan (en av dom som höll i jubileet) för att hjälpa till och transportera lite grejer till lördagens event. På plats i Arlöv var det bara katterna som välkomnade mig, och jag slappnade av lite innan det var dags att gå till sängs.

Lördagen började väldigt tidigt, jag skulle vara på Skrylle-gården klockan 8 (vilket jag kan tycka är okristligt tidigt en lördag) och där mötte jag upp mina löp-kompisar. Det började med lite mingel, och 8.30 drog det igång. De hade lockat dit en triatlet (Riccard Andersson) som pratade lite om triatlon i allmänhet och löpning i synnerhet. Dessutom bjöd han på lite löpskolningsövningar som ska få oss att bli bättre (snabbare?) löpare.
Sen blev det lite lunch (vegetariskt och gott) och sen lite mer föreläsning, denna gång om "barfotalöpning" inklusive lite övningar.
Mellanmål i solen

Det sista som hände var ett lotteri där jag vann en påse "bra-att-ha"-grejer från Holistic. Jag har rätt bra tur när Suzan håller i utlottningarna, det var ju inte fösta gången jag vann nåt fint i hennes utlottningar, och jag hoppas hon fixar fler.
Framåt eftermiddagen kom jag tillbaka till Arlöv där det blev lite till-fixning innan vi åkte ner på stan och käkade lite kina-mat. Efter det var vi alla helt dävna och halvsov i soffan till "Morden i Midsumer".

Söndagen bjöd på spöregn när jag kollade ut genom fönstret, men när jag väl kommit till Revingehed för "Krankesjömilen" var det uppehåll.
Vi var ett helt gäng från Coach K Runners och dagens viktigaste uppgift var att slå Suzan, vi har en duell och räknar vem av oss om kommer först på de lopp vi ställer upp i.
 
Coach K Runners-representanter

Starten gick kl 11 och Suzan la iväg som ett skållat troll, jag höll mitt tempo och hoppades på att så småningom komma ifatt henne, och efter ca 3 km låg jag ungefär 40 sekunder efter, men sen började jag knapra in. Jag hade sparring av en dansk som höll exakt samma tempo som jag och det gick lite fortare än vanligt. From 8km-skylten kom jag inte närmre Suzan och fick se mig slagen med 24 sekunder. Vid 9km-skylten var jag riktigt trött och sa till dansken att han fick spurta själv, men då menade han på att om vi hade sprungit ihop så länge fick jag allt ta i lite och springa med honom in i mål, det var bara att bita ihop... Den sista biten la dansken på en spurt jag inte kunde svara på och även där fick jag se mig slagen.
Men inte var jag särskilt ledsen för det, jag slog ju personligt rekord på 1 mil! 

Nöjda löpare med varsitt färskt PB

Efter dusch och prisceremoni hoppade jag in i bilen och for vidare på min turné, nästa mål var ett stopp hos kusin Håkan i Södra Sandy. Där bjöds det på köttfärssås och spagetti, lysande (och god)  återhämtningsmat och därefter kaffe. Hos Håkan var det full fart och jag fick bara träffa 3/5 familjemedlemmar, men det var bättre än inget.
Mätt och nöjd startade sista etappen hemåt och framåt kvällen var jag äntligen hemma och möttes av två kelsjuka katter.

En bra helg som gått i full fart helt enkelt!

2 kommentarer:

Suzan sa...

Hahaha, skållat troll?!? ;)

Simme sa...

Haha, jaa...
Fortare än jag i alla fall...