onsdag 7 maj 2014

Tessa de Loo - Tvillingsystrarna

"När tvillingsystrarna Anna och Lotte är sex år dör deras föräldrar och det sammansvetsade syskonparet skiljs åt. Anna växer upp hos farfadern i ett strängt katolskt lantbrukarsamhälle i Tyskland. Lotte skickas till radikala släktingar i Nederländerna. Dåliga familjerelationer och kriget gör att kontakten mellan de två systrarna snart upphör.
Senare gifter sig Anna med en tysk nazisoldat och Lotte med en judisk man. Båda männen dör under andra världskriget.
Av en tillfällighet möts de två kvinnorna på ett kurbad i Belgien. Gradvis går det upp för dem vilka de är. Har blodsbanden överlevt både krigets fasor och de många åren isär? Klarar de att hitta tillbaka till sin gemensamma identitet?"


En ganska dyster historia om tvillingsystrarna där Anna söker kontakt och försoning medan Lotte är bitter och avståndstagande. Samtidigt får vi lite inblickar i "vanliga" liv i Tyskland och Holland mestadels under Andra Världskriget...
Jag tyckte nog inte den var så där värst bra, men eftersom jag just hade kommit igång med den när jag glömde den på ett hotellrum under min tjänsteresa fick jag gå till biblioteket och låna den för att få reda på hur det skulle gå för systrarna...

Inga kommentarer: