tisdag 6 maj 2014

Identitet: Löpare?

Utmanad av Suz där man skall svara på sådant som är löprelaterat:

1. Vilken typ av löpare är du?
Den odisciplinerade, så jag följer gärna färdiga träningsprogram. Då vet man när det är träning och man får variationen på köpet. Hade jag inte följt ett program hade det nog mest blivit samma runda i samma tempo. Jag är även den bekväma, och känner gärna efter om det finns en anledning att korta ner passet (vilket det sällan gör), och eftersom jag loggar alla kilometer blir det sällan kortare än planerat.

2. Hur länge har du löpt?
Efter att jag slutade med fotbollen blev jag lite för lat och stor och tyckte att jag behövde röra lite på mig, så jag drog igång ”storstilat” runt 2005. Efter ett par års löpande blev jag lat igen, men i början av 2012 drog jag igång igen. Sen dess kan man säga att jag löpt regelbundet.

3. Hur mycket löper du per vecka?
Jag har satt upp ett mål för året, att träna/motionera hela Sveriges längd (157 mil), vilket betyder ca 30 km i veckan. Hittills i år ligger snittet på 25km/vecka, och skillnaden skyller jag på min månadslånga tjänsteresa i mars där det blev lite dåligt med träning, fast nu är jag på väg att äta igen tappet...

4. Vilket är ditt “feelgood” tempo?
Just nu ligger det runt 5.50, men tanken är väl att komma ner nån halvminut mha idogt tränande.

5. Vad måste du ha med dig på ett pass?
Löparklockan! Och om jag inte skött laddningen får mobilen duga. På långpassen får mobilen och lite vatten följa med. Solglasögon är alltid bra att ha, om inte annat för att hålla håret på plats.

6. Varför springer du?
För att det får mig att må bra, framför allt efteråt! Och om jag inte sprang skulle jag bli tvingad att göra nåt annat för att behålla energibalansen..

7. Har du någon gång ljugit för att få springa?
Nej, inte vad jag kan komma på…

8. Hur ofta köper du löparskor?
När det behövs, eller om jag skulle få en slant över. Eller om jag tycker jag förtjänar en belöning.

9. Var/hur handlar du din löputrustning?
Övervägande delen av min utrustning är köpt i nån av sportaffärerna här hemma i stan.

10. Dygnets bästa springtid?
Jag har nog inte nån favorittid sådär, men en varm sommarkväll runt 8-hugget ute i Råssnäs är det inte mycket som slår.

11. Hur ofta tävlar du?
Förra året tävlade jag fem gånger, i år blir det nog samma plus/minus nån tävling.

12. Vilken är favoritdistansen?
Då jag fortfarande tycker jag har en bit kvar till en stabil halvmara-kapacitet får jag säga milen.

13. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet när du blir trött?
Inget mantra direkt, men jag kan komma på mig själv med att nynna på nån slagdänga med AC/DC när det går tungt.

14. Springer du helst i grupp eller ensam?
Ärligt talat vet jag inte, jag springer alltid ensam, förutom tävlingarna då...

15. Hur återställer du dig efter ett långpass?
Jag tycker om öl, så en kall öl blir det gärna… Och gärna en kebab med pommes frites nån timme efter avslutat pass.

16. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
Föredra kanske är fel ordval, men det skulle väl vara ”tusingar” isåfall...

17. Vilket lopp drömmer du om att springa?
Stockholm Marathon. Jag har startat där en gång, men var tvungen att bryta, så det vore kul att komma i mål där.

18. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?
Mustafa Muhammed, fast det blev nog inget långt pass, 2-300m kanske...

19. Vilka tre till fem löp/träningsbloggare utmanar du att fylla i den här listan?
Den enda jag känner till fick jag själv utmaningen av, så här går jag bet… 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Svaret på fråga 6 bör väl ändå vara: För att få alla lata människor att må ännu sämre.

Simme sa...

Haha, du har helt rätt "Jimpe"!