fredag 4 maj 2012

Monarscoot-uppdatering

Glad i hågen satte jag igång med Monarscooten och tänkte väl lite naivt att det kunde bli en provtur redan samma kväll...
Hur som helst började med att plocka fram lådorna med moppe-grejer som jag haft stående i förrådet för att inventera lite. Och mycket riktigt fanns det grejer så att jag kunde fixa växelvajern.
So far so good!
Nästa punkt blev att skruva fast allt som satt löst, inte heller det stötte på några problem, men det var väl där nånstans lyckan vände...
Framdäcket var lite platt nertill, så det blev till att pumpa, och då visade det sig att pumpen inte var i bästa form, men med lite trix och tejp funkade även den...
I med luft och just som jag tyckte att det började bli lagom tryck i ringen hörde jag det bekanta gummignisslet som uppstår när ett däck kalvar av fälgen. Det gjorde att däcket inte höll emot slangen som därmed expanderade i raketfart och till slut exploderade. Det blev inte mycket slang kvar att jobba med...
"Ok", tänkte jag för mig själv, "inte låta humöret sjunka för en sån skitsak", och tyckte att det var dags att ge motorn en chans... Fyllde upp tanken, öppnade bensinkranen och inte en droppe kom det, torrt som i Sahara...
"Jaha, stopp i kran, bara att skruva bort och kolla om det går att göra nåt åt det."
Det betyder att jag fick lossa alla skruvarna jag just dragit dit, för den oinvigde kan jag tala om att det är lite krångligt att komma åt kranen på en Monarscoot.
Och när bakskärmen (som täcker tanken) ändå var borta var det väl lika bra att ta bort tanken och göra ordentligt rent för att slippa framtida motorstopp pga "böös" i tanken.
I samma ögonblick jag såg rostklumparna där det borde varit skruvskallar/muttrar kom Bro Stefan förbi och en kaffepaus kom som en välsignelse, jag hade nog inte klarat fler motgångar just där och då...
Efter kaffepausen hade det blivit lite kyligt och jag bestämde mig för att lägga ner för dagen...

Men som Flink säger... "Jag reser mig igen!"Såhär såg det ut när jag tog kväller...
Lite kvar att göra innan den blir körbar, haha...

1 kommentar:

Ozzys mor sa...

ja men då har du att göra ett tag då! hehe