fredag 27 januari 2012

Elektrikern

Jag har varit igång och agerat elektriker...
Jag skulle byta ut ett vägguttag i tvättstugan i onsdags. Och eftersom det satt ett vägguttag där tänkte jag att det inte skulle bli några större besvär.
I med en lampa så att jag kunde vara säker på att jag skruvade ut rätt propp, så långt inga problem. Jag är lite nojjig när det gäller el vill ju gärna vara på den säkra sidan så att det inte ligger på nån ström.
Jag monterade bort ytterdelen på kontakten och såg att det fanns tre tåtar, en röd, en vit och en gulgrön. Det såg rimligt ut och fortfarande inga problem.
Efter att jag fått bort allt och skulle sätta dit den nya dosan råkade den röda och vita slå ihop och det blixtrade till. Det var här nånstans det började bli konstigt, men jag fortsatte...
Hur som helst, i med tåtarna i den nya kontakten och givetvis den gul-gröna till jord.
Nu var det dags för provkörning. Jag stoppade i borrmaskinsladden och startade, och jävlar vad det blixtrade om motorn.
Nu började jag bli riktigt orolig, och dessutom starkt tvivlande till min egen kompetens...!
Det slutade med att jag skruvade ur proppen och lät det bero till dagen efter.
På torsdagen kavlade jag upp skjortärmarna igen för att en gång för alla lösa detta. Jag fixade ett mätinstrument och gick ut i tvättstugan för att reda ut ett och annat.
Nu visar det sig att det var 400V i väggkontakten, inte konstigt att det blixtrade om borrmaskinen... Då skruvade jag ur proppen igen för att göra ytterligare en kontrollmätning och döm om min förvåning när det var 230V mellan röd och gulgrön, likadant mellan vit och gulgrön.
Det är ju mot allt vad jag hittills lärt mig om el...
Jag ringde svärfar för konferens, och vi kom fram till att nån amatör-elektriker troligtvis hade kopplat lite hej vilt för att kunna ha ett 400V-element, det förklarar varför det var spänning på både vit och röd, samt att gul-grön hade använts som nolla... Och när det sen byttes från element till vägguttag hade gulgrön fortfarande använts som nolla och en av faserna bara blivit vikt åt sidan...

Men nu jävlar ska det bli ordning! Jag återkommer...

1 kommentar:

jens sa...

El och isar ska man ha respekt för , bra jobbat