tisdag 22 november 2011

Telia, bra och dåligt...

Del 1.
Jag kunde inte hålla mig längre... Det har ringt ett 040-nummer i flera veckor, och normalt svarar jag inte då, eftersom det med största sannolikhet är nån som ska sälja nåt, och det brukar ju sällan bli så bra som man tänkt sig om man köper nåt över telefon...
Hur som helst svarade jag och en glad tjej säger att hon är från Telia och vill erbjuda mig lite ändringar i kanalpaketet så att det ska bli billigare.
Lysande tänkte jag, det är ju detta jag efterlyst, Telia kan inte beskyllas för att ta hand om sina trogna kunder, det verka viktigare att locka in nya kunder mha 3-månaders kanonerbjudande för att sedan låsa upp kunden i 24 månader...
Tjejen pratade på och frågade vad vi oftast tittar på och jag sa att det är ju mycket dokumentärer och sånt...
-Va bra, då byter vi det här mot det här och det här mot det här och blablabla...
-Hyr ni film genom boxen? frågade hon.
-Jo, det kan väl bli två till fyra i månade eller nåt...
-Då tar du Viasat Film, då får du hur mycket film du du vill.
-Och det kostar inget? frågar jag då.
-Nejdå..., och så bladdrar hon på.
Jag anar ugglor i mossen, ingenting är ju gratis och efter lite dividerande visar det sig att hon vill ha 189 kr/mån för Viasat Film.
-Men vänta nu lite här, du sa ju att det skulle bli billigare,, med det här blir det 189 kr dyrare i månaden!
-Ja, men det blir det ju om du ser mer än sex filmer i månaden.
-Ja, men nu ser vi ju två till fyra, sa jag.
Här någonstans blev jag lite sur och samtalet tog en annan vändning, jag gillar inte att folk försöker lura mig...
Och så talade hon om för mig att vi hade låst abonnemang tom oktober 2012 på internet eftersom vi tydligen hade ändrat nåt i avtalet i februari 2010.
Nu blev jag riktigt sur, eftersom vi INTE har ändrat nåt abonnemang, och framför allt inte låst upp det på ytterligare 30 månader, jag är allergisk mot bindningstider.
-Du får ringa kundservice och få det bekräftat, sa hon, jag kan inte göra mer.
Och här slutade samtalet och jag var riktigt irriterad.

Del 2.
Jag ringer till Telias kundservice och bygger upp ett rejält agg allteftersom tiden i kön bara ökar och ökar. Här ska jävlar redas ut ett och annat.
Linda svarar glad i hågen och frågar hur hon kan hjälpa mig.
Jag berättar om mitt nyligen genomförda samtal med nån säljare och vill ha reda på det här med bindningstiden på internet.
-Nä, du har ingen bindningstid på det, var kan dom ha fått det ifrån...?
-Jaha, och hur är det med telefonsvarare, har jag det, eller...? säger jag.
-Nä, det finns ingen telefonsvarare.
Hmm, undrar jag vad Trafikverket har talat in på för telefonsvarare...?
Nu hade mitt agg fallit pladask, och jag antog en något mjukare ton medan vi diskuterade Telias "omhändertagande" om befintliga kunder och ditt och datt.
-Men, sa jag, du har nu chansen att göra mig till en gladare Telia-kund, du kan bjuda mig på lite gratisfilmer.
-Ok, du får tre stycken...
-Nja, jag hade nog tänkt mig att bli lite gladare än så..., sa jag.
-Sex filmer då, blir det bra? sa hon.
Nu började det likna nåt...
-Jag ska göra dig ännu lite gladare, fortsatte hon, jag kastar in ett års gratis Spotify Premium, blir det bra?
-Kanon, svarade jag, men funkar det på min jäääättegamla box?
-Vi gör såhär, du får en ny box också...
-Eller två eftersom vi har Tvillingabonnemang? försökte jag...
-Nä, nu kan jag inte skicka med mer, det finns vissa gränser... Och så ger du mig högsta poäng på alla frågor om du får en enkät om det här samtalet, annars plockar jag tillbaka allt! sa hon med "glimten i rösten".
-Visst, inga problem...

Döm om min förvåning när jag fick två boxar på Posten ett par dagar senare...
Så tycker jag att det ska gå till varje gång!

1 kommentar:

Christian Jensen sa...

Hej Simon!

Mitt namn är Christian Jensen och jag jobbar på Telia Kundservice.

Trevligt att se att du fick ett bättre bemötande när du ringde in till vår kundservice. Hoppas nu att dina nya boxar fungerar som de ska!

Ha en trevlig dag!

Med vänlig hälsning
Christian Jensen, Telia Kundservice