lördag 1 mars 2008

Kommunens serviceanda..., NOT!

Det var när jag bodde i huset...
Vi hade ju abonnemang på hämtning av trädgårdsavfall, och dom kom och ställde ut tunnan i slutet på april och sen kom dom aldrig och tömde.
Vi gnällde lite för Mange som körlastbil på tippen. Han sa att det är inte så konstigt, kärringen som kör den bilen är så och lat, så hon går inte en meter extra. Han pratade även med dom på kommun. Efter ytterligare ett par uteblivna tömningar tröttnade jag och ringde till kommunen och bad att få prata med nån för att reglera fakturan, då jag ansåg att jag betalat för nåt som jag inte fått levererat.
Tjejen i telefon blev jättenervös och sa att hon inte kunde göra så och då sa jag att jag ville prata med någon som fick. Jag blev kopplad till en riktig surkärring som var förberedd och frågade:
"Gäller det Sveavägen 61?" Hon gick på läste högt ur avtalet som kommun skickat ett år tidigare (vem kommer ihåg sånt då) där det står att "tunnan ska stå väl synlig ute vid gatan, max dragväg 3m". Hur j-la lätt är det på Sveavägen?
Vi diskuterade lite och till slut fick jag inse att det var stört omöjligt att få denna människa att ta reson, då sa jag bara:
"Normalt sett byter jag leverantör när de jävlas, men i detta fall går ju inte det, det finns ju ingen annan leverantör att välja". Döm om min förvåning när de kom och tömde samma dag, fast det var både fel dag och fel vecka, det kändes ju lite som ett erkännande från deras sida.
Tre veckor senare var det semester, och den lata sopåkaren kom och hon såg mig på gården och hon kunde inte låta bli att tömma hur gärna hon än ville och jag frågade iroiskt om hon såg tunnan.
"Jodå, men om det gick att ställa den lite längre fram så såg hon ännu bättre och kunde hon välja vilken sida hon skulle plocka den ifrån".
Jag gick in och grejade och när jag kom ut stod tunnan mitt i grindhålet så att det gick varken att komma in eller ut på gården. Då var måttet rågat, jag blev vansinnig och jag gick raka vägen in, ringde kommun och sa upp abonnemanget och bad dom se över sin personalsituation.
Här skulle ett brev till Plus varit på sin plats...

Inga kommentarer: