torsdag 7 juli 2016

Vilket äventyr

Det började för en månad sen...
Jag var och besiktade Chevan och fick nerslag på en glapp styrled, läckande avgassystem samt att personalen inte kunde hitta chassinumret i ramen. Förra året kollade de också efter chassinummer i ramen och hittade nåt under förardörren som de nöjde sig med då, men i år dög det inte. Det kan jag i och för sig förstå, då numret under dörren inte hade en siffra rätt mot det som stod i reg-papprena. Vad jag inte kan förstå är hur det kunde passera förra året...
Hur som helst bokade jag in min mekaniker som haft väldigt körigt och när han väl hade tid visade det sig att jag hade fått fel delar. Iväg till affären och beställa nytt. Meken fick ordning på sitt jobb, nu var det bara det med chassinumret kvar... Jag letade och letade, men hittade det inte nånstans, det var bara att bita i det sura äpplet och stämpla in nytt och reg-besikta bilen igen...
Tydligen finns det bara en kille på Besikta, Robin, som får göra reg-besiktning och jag pratade med honom för ett par dagar sen och kom överens om att jag skulle slå honom en signal när jag hade numret på plats. Idag for jag till Tälle för att stämpla in chassinumret, det var inte alldeles lätt gjort, och sen ringde jag till reg-besiktningskillen. Han att han hade en del att göra, men om jag kom förbi skulle vi nog kunna lösa det... Till saken hör att jag skulle fått körförbud imorgon om jag inte fått ordning på detta.
 Besikta i Motala

Glad i hågen åkte jag till besiktningen och ställde mig utanför att vänta. Efter ca 45 minuter kom det ut en kille och frågade om jag hade tid, för han såg inte mitt reg-nummer i sitt system. Jag förklarade att jag väntade på Robin och då sa han att jag nog fick vänta, för han jobbade i Mjölby idag... Han ringde dock till Robin och kollade och jo, nog skulle han kunna klämma in mig i Mjölby. Bara att köra dit...

  Besikta i Mjölby

Jag behövde bara vänta i några minuter i Mjölby så kom Robin ut och vinkade in mig...
 
 Uppställd för reg-besiktning

Äntligen kunde vi dra igång med reg-besiktningen och allt var som det skulle, så jag slutligen kunde åka därifrån med godkänd bil. 
Jag måste säga att besiktningspersonalen skötte det här bra och var väldigt hjälpsamma och serviceminded och ansträngde sig lite för att jag skulle slippa körförbud.
Slutet gott, allting gott.

Inga kommentarer: