söndag 12 juli 2015

Mer Fårrd

Efter inköp av bogserlina bar det ut till Stenkilsvarv igen...
Nu var det bara att dra igång... Nästan...
Givetvis fanns det ju ingen ögla framtill på fårrden, men det gick att lösa med ett spännband runt kofångaren.
När vi kommit en bit på väg uppmärksammades jag på att det var lite dåligt med luft i två av hjulen, och av en händelse låg det en pump (antagligen lika gammal eller äldre än Fårrden själv) i bagageluckan. Det gick sådär då packningen i pumpen var gammal och torr, men med lite bända med en skruvmejsel funkade även det.
Iväg bar det mot stan med nypumpade däck...
Vi tog det väldigt vackert då bromsarna lämnade lite i övrigt att önska, så det tog ca 25 minuter till garaget.
Väl där passade jag på att tvätta bilen och stoppa i det nya batteriet jag köpte för ett tag sen.
Döm om min förvåning när bilen så småningom hoppade igång och brummade fint. Enligt min uppskattning har bilen inte varit igång sen 2003 (senaste besiktningen som dessutom inte blev godkänd).
Premiärturen för egen maskin blev från garageuppfarten in i garaget.
Nu är det bara att fixa och greja lite, så ska den nog snart vara i trafik.
 Framdragen från långtidsförvaringen...

 Nytvättad


Intressant att hjulen bara sitter med tre bultar...

Interiör i härlig träimitation...


Inga kommentarer: