söndag 6 februari 2011

Bingo

När jag var liten och var aktiv skidåkare fick jag jobba i Godegård på bingo, inte det mest poppis uppdraget att göra en söndag för en leksugen kille, men det gav bra med pengar till klubben som man sen kunde åka på läger för.
Det var en såndär klassisk utebingo, där folk sitter i sina bilar och spelade och de som vann slängde sig på tutan och kontrollanten fick springa dit för att kontrolläsa raden, så det inte fuskades. Det var rätt rejäla vinster, så det fanns kanske en risk, dock var jag aldrig med om nåt fusk. Folk kunde komma flera timmar i förväg för att få ”sina” platser, och det var en maktkamp om de bästa platserna.

Man började karriären som pris-löpare, man fick springa ut med pengarna till dom som vann, sedan avancerade man till kontrollant, då kunde man sitta och glassa i solen och hoppas att folk inte vann i ens omedelbara närhet.
Och var det så att nån vann, fick man rusa dit för att läsa upp raderna mha walkie talkie till den ansvarige. Det var i och för sig lite spännande och nervöst när man skulle kolla, man ville gärna inte läsa fel, då det var en del pengar på spel.

Själv har jag bara spelat ett par gånger, och det är klart, lite extra pengar vore inte så dumt. Jag får kolla upp om jag kan få med mig nån nån gång…

Inga kommentarer: