söndag 10 juni 2007

Reserapport

Resan började redan på söndagen kl.10.30, jag hoppade på Arlanda express för att vara på plats på Arlanda och checka in före 11, då planet skulle lyfta 15.05. Gick runt och kollade lite för att få tiden att gå.. På planet var det faktiskt skapligt käk och väldigt mycket film för att få tiden att gå...
Vi landade kl 9 på förmiddagen på måndagen efter 20 timmars resa (jag kunde inte sova nånting) och vi fick instruktioner av chefen att det var möte med kunden kl 13.00, det blev en snabb resa till hotellet för en dusch och en två timmars tupplur. På mötet satt jag och nickade hela tiden, var lite trött... Efter mötet gick vi till en trottoarservering för lite mat, en sväng till det lilla köpcentret bredvid för att kolla kommersen och dricka en kopp kaffe och sen slocknade jag halv 8 på kvällen.
På tisdagen var det studiebesök på ön där flygbasen var (kallad "Djävulsön" av mina kollegor), vi kollade och mätte, det var lite slitigt att jobba ute i strålande sol, 33-35 grader varmt och 90% luftfuktighet... På kvällen blev vi bjudna (av vår kinesisk-singporianske agent Mr Choo) på Kina-restaurang i Chinatown, efter det hamnade vi på en pub full med dåliga frumtimmer för att dricka öl, men som vi brukar säga "Dåliga fruntimmer är inte alltid det sämsta...".
Onsdagen blev en lugn dag, vi hade bara ett möte på ca 3,5 timme med kunden, och sen käkade vi lunch på vår trottoarrestaurang. Här blev det också en tur till Sun Tec City, ett jättestort köpcentrum fokuserat på elektronik, tyvärr var priserna inte mycket bättre än hemma... På kvällen blev det seafoodrestaurang, men denna gång hamnade vi inte på nån sunkig pub.
Tordagen bjöd på teoretisk utbildning för hela slanten. Thomas, konstruktionsansvaring på firman, höll kurs för kunderna och jag fick vara med och lära mig lite. Denna dag käkade vi också på trottoarrestaurangen...
Fredagen innebar praktisk kurs, då bar det av ut till ön igen, där vi gick igenom tidigare levererade system. Det var ungefär som tisdagen, bara det att nu var vi ute i fyra timmar istället för 1,5... På kvällen gick vi ut med "fotfolket", vår chef Harald hade åkt hem och deras chef Mr Choo hade inte tid. Vi gick på en restaurang i deras hemkvarter, det kändes lite genuinare, och käkade allt möjlig konstigt, chili-krabban var bäst, men det var även hajfenssoppa (lite moraliska problem för mig), marinerade musslor, maneter, friterad fisk, jätteräkor etc. Vi blev kvar för öldrickning till ca 1 på natten, det var väldigt trevligt...
Väldigt trevligt var det inte att gå upp halv fem på lördagmorgonen för att vara på flygplatsen för incheckning 5.30. Jag gick som i dvala ända tills jag hamnade på planet mellan Kuala Lumpur och Arlanda, här kan jag ju säga att det inte var några problem att sova... Blev slutligen upphämtad i Linköping 18.00 för bilresa hem och slutligen fick jag stupa i säng...

Inga kommentarer: